Behandelovereenkomst PSO
Waarom deze overeenkomst?
Deze behandelovereenkomst gaat over algemene en administratieve afspraken. Helderheid en verwachtingen over en weer zijn erg belangrijk.
Individuele afspraken leggen we naast deze overeenkomst vast in een behandelplan.
Voorwaarden
MINDCARE Assen en jij verklaren het volgende te zijn overeengekomen:
Het PSO-traject wordt uitgevoerd op basis van een indicatie jeugdzorg op naam van het kind.
Beide (gezaghebbende) ouders (en/of wettelijk vertegenwoordigers) moeten hiervoor toestemming geven ook wanneer maar 1 van beide ouders in behandeling komt.
In de verantwoording aan de gemeente vermelden wij de duur van de zorg, het aantal contactmomenten, bestede en de start- en einddatum van het traject, maar geen inhoudelijke behandelgegevens. Wanneer dit in voorkomende gevallen gewenst is zullen wij hierover met jou als ouder overleggen en om toestemming vragen.
Wanneer de andere ouder ook bij MINDCARE in behandeling komt voor een PSO-traject zal deze een andere behandelaar hebben. Tijdens het PSO-traject kan er een eigen behandelvraag voor het kind ontstaan. In dit geval moeten beide ouders hiermee akkoord gaan en wordt er voor het kind een andere behandelovereenkomst afgesloten.
Het kind krijgt een eigen behandelaar. Deze behandelaar zal wel met beide ouders communiceren en alle inhoudelijke documenten met betrekking tot behandeling van het kind zullen wel met beide ouders gedeeld worden.
De PSO-behandeling richt zich nadrukkelijk op het individueel ouderschap van de ouder. Een belangrijk doel is een veilige gezonde opvoedingssituatie aan het kind te bieden los van de andere ouder.
Daarnaast richt de PSO zich op het de-escaleren van het conflict. Dit houdt onder meer in dat tijdens de behandeling zo min mogelijk ingegaan wordt op meningsverschillen, verschillen van inzicht en discussie over regelingen en afspraken tussen ouders.
MINDCARE maakt voor iedere ouder een eigen behandeldossier aan. De andere ouder heeft hier geen toegang toe en geen inzage in. Ook het kind krijgt dit dossier niet ter inzage wanneer het dit later opvraagt.
Bij de start van het traject stelt de behandelaar in samenspraak met de ouder een behandelplan op. Bij het opstellen van dit plan wordt stilgestaan bij de verwachtingen en worden deze zo helder mogelijk weergegeven. Ten minste wordt beschreven welke vorm van behandeling geboden wordt, wat de doelen zijn waaraan gewerkt wordt en een verwachting van de duur van de behandeling.
Ten tijde van de PSO-behandeling wordt er minimaal gerapporteerd. Alleen de belangrijkste afspraken, bijstellen van doelen en voortgang worden vastgelegd.
Het behandelplan is een werkdocument en kan tussentijds worden bijgesteld als dat passender blijkt.
Regelmatig hebben wij multidisciplinair overleg over cliënten. Je geeft toestemming voor intern overleg ten behoeve van jouw behandeling.
Wanneer beide ouders van een kind in behandeling zijn dan zijn deze overleggen binnen gescheiden behandelteams.
De behandelaar houdt zich aan zijn/haar beroepsgeheim. Gespreksverslagen en andere documenten/materialen zullen niet door derden worden ingezien, tenzij met uitdrukkelijke toestemming van jou als client of wanneer wij dit juridisch verplicht zijn.
Een afspraak moet uiterlijk 24 uur voor aanvang geannuleerd worden. Wanneer een afspraak zonder aannemelijke reden korter van tevoren geannuleerd wordt kunnen kosten van €37,50 per gemiste afspraak in rekening worden gebracht.
Wanneer 3 gesprekken op rij zijn gemist gaat MINDCARE het gesprek aan over de reden hiervan en of het zinvol is de behandeling toch door te zetten of dat er iets anders nodig is.
Wanneer MINDCARE zichzelf niet (meer) in staat acht de juiste zorg te leveren zal zij dit bespreekbaar maken. Wanneer de conclusie wordt getrokken dat wij niet de juiste zorgaanbieder (meer) zijn geven wij een advies naar een collega-zorgaanbieder en/of leggen wij de zorg terug middels een verslag aan de gemeente of verwijzer.
Wanneer jij als cliënt ontevreden bent of twijfel hebt over hoe bepaalde zaken verlopen zien wij graag dat jij dat bespreekt meje behandelaar. Dit zal de behandeling hopelijk ten goede komen. De behandelaar zal hier zoveel mogelijk ruimte voor geven en meekijken naar oplossingen of verbeteringen.
Wanneer jij als cliënt klachten hebt over de behandelaar kan je contact opnemen met de regiebehandelaar van jouw behandelaar of met de klachtenfunctionaris van MINDCARE. MINDCARE zal dit ter hand nemen en waar mogelijk oplossen.
Al onze medewerkers zijn geregistreerd binnen een kwaliteitskader die verbonden is aan klacht-en tuchtrecht. Mocht jouw klacht binnen MINDCARE niet naar tevredenheid worden opgelost kan je bij het betreffende register jouw klacht indienen. Ons klachtenreglement vind je als download op onze website.