Behandelovereenkomst
Waarom deze overeenkomst
Wanneer jij of je kind in behandeling bij MINDCARE komt, willen we graag jullie van te voren goed informeren over wat jullie wel en niet van ons kunnen verwachten.
Hieronder spreken we een aantal standaard afspraken af die nodig zijn om te kunnen starten met de zorg.
Daarnaast spreken maken we bij de start inhoudelijke afspraken die in het bijzonder voor het traject met jou of je kind van toepassing zijn. Ook hierin is de verwachting over en weer erg belangrijk. Deze afspraken leggen we vast in een behandelplan.
Voorwaarden
MINDCARE Assen en cliënt verklaren het volgende te zijn overeengekomen:
De behandeling wordt uitgevoerd op basis van een indicatie van jeugdzorg. Dit houdt in dat de gemeente MINDCARE een opdracht tot zorg geeft en de zorg bekostigt. In de jaarlijkse verantwoording vermelden wij de duur van de zorg en de start- en einddatum. Inhoudelijke behandelgegevens hoeven wij niet aan de gemeente terug te koppelen. Wanneer dit in voorkomende gevallen wel gewenst is zullen wij hierover eerst met u overleggen en om uw toestemming vragen.
MINDCARE is verplicht van beide gezaghebbende ouders (en/of wettelijk vertegenwoordigers) toestemming te hebben voor behandeling bij MINDCARE. Ook in geval van scheiding moeten beide gezaghebbende ouders de behandelovereenkomst tekenen.
MINDCARE verstrekt – ook in navolging van de wet - informatie over de behandeling aan beide ouders, tenzij nadrukkelijk anders afgesproken.
In principe nodigt MINDCARE beide ouders uit voor een kennismakingsgesprek. Alleen wanneer er zwaarwegende redenen zijn dit niet te doen kunnen wij hiervan afwijken.
MINDCARE heeft een sterke voorkeur beide ouders bij de behandeling te betrekken. Ook wanneer de behandeling individueel op het kind gericht is zoeken we een passende vorm om ouders te betrekken om ook dat wat het kind leert een plek te geven in het hele gezinssysteem.
Bij aanvang van zorg stelt de behandelaar in samenspraak met de (ouders van de) cliënt een behandelplan op. Bij het opstellen van dit plan wordt stilgestaan bij de verwachtingen over en weer en wordt geprobeerd deze zo helder mogelijk weer te geven. Ten minste wordt beschreven welke vorm van behandeling geboden wordt, wat de doelen zijn waaraan gewerkt zal worden en een verwachting van de duur van de behandeling.
Als er zorgen zijn over de veiligheid van kind(eren) is het vergroten van de veiligheid het eerste doel om aan te werken.
Het behandelplan is een werkdocument en kan dus tussentijds worden bijgesteld als dat passender is.
In het behandelplan wordt ook een evaluatiemoment afgesproken. De termijn is afhankelijk van de duur en intensiteit van de behandeling. Dit evaluatiemoment ligt in ieder geval tussen de 6 weken en 6 maanden.
De gespreks- en evaluatieverslagen worden vastgelegd in ons elektronisch cliëntendossier.
Regelmatig hebben wij multidisciplinair overleg waarin wij overleggen over de verschillende cliënten.Wij overleggen graag met andere betrokken zorgaanbieders, de huisarts en met school wanneer dit de hulpverlening ten goede komt. Wij vragen u alle andere betrokken partijen aan ons door te geven zodat wij dit inzichtelijk hebben en goede zorg kunnen afstemmen wanneer dit aan de orde is.
Voordat wij met een andere partij contact opnemen zullen we altijd met u overleggen over de inhoud hiervan en uw toestemming hierover vragen. We nemen nooit contact op met een andere partij buiten uw medeweten.Wij melden standaard al onze cliënten bij aanvang aan bij de verwijsindex. De verwijsindex is een digitaal systeem waar professionals zich kenbaar maken als betrokkene bij een kind. Als twee of meer professionals dit voor dezelfde jeugdige doen, ontstaat er een match. Dit zorgt voor een betere samenwerking in de hulpverlening. Er staat geen enkele inhoudelijke informatie in de index en deze is enkel toegankelijk voor geautoriseerde professionals. Het is voor professionals niet mogelijk op zoek te gaan naar een cliënt zonder zichzelf als betrokkene kenbaar te maken.
De behandelaar houdt zich aan zijn/haar beroepsgeheim. Gespreksverslagen en andere documenten/materialen zullen niet door derden worden ingezien, tenzij met uitdrukkelijke toestemming van de (ouders van de) cliënt.
Wanneer de cliënt verhinderd is dient hij/zij de afspraak uiterlijk 24 uur voor aanvang te annuleren. Wanneer een afspraak zonder aannemelijke reden korter van tevoren geannuleerd wordt, kunnen hier kosten van €37,50 per gemiste afspraak in rekening worden gebracht.
Wanneer 3 gesprekken op rij zijn gemist gaat MINDCARE eerst het gesprek aan over de reden hiervan.Wanneer MINDCARE zichzelf niet (meer) in staat acht de juiste zorg te leveren zal zij dit altijd direct bespreekbaar maken met de (ouders van de) cliënt. Wanneer de conclusie wordt getrokken dat wij niet de juiste zorgaanbieder (meer) zijn doen wij een advies naar een collega zorgaanbieder en/of leggen wij de zorg terug middels een verslag aan de gemeente of verwijzer.
Wanneer de cliënt of een ouder ontevreden is of twijfel heeft over hoe bepaalde zaken verlopen zouden wij graag willen dat u dat bespreekt. Dit zal de behandeling ten goede komen. De behandelaar zal hier zoveel mogelijk ruimte voor geven en meekijken naar oplossingen of verbetering mocht dat aan de orde zijn.
Wanneer de (ouders van de) cliënt klachten heeft/hebben over de behandelaar kan hij/zij contact opnemen met MINDCARE. MINDCARE zal dit ter hand nemen en waar mogelijk oplossen.
Al onze medewerkers zijn geregistreerd binnen een kwaliteitskader die verbonden is aan klacht-en tuchtrecht. Mocht uw klacht binnen MINDCARE niet naar tevredenheid worden opgelost kunt u bij betreffende register uw klacht indienen.