Observatie in de klas
Aangeboden in Assen (jongvolwassenen), Groningen (jongvolwassenen) en Groningen en Haren (jeugd)
Wat is een schoolobservatie?
Een schoolobservatie is een belangrijk onderdeel van de beeldvormingsfase bij MINDCARE, waarbij de behandelaar het gedrag van een kind in de schoolsetting observeert. Het doel van deze observatie is om meer inzicht te krijgen in de klachten en gedragingen die het kind vertoont, zodat er een beter beeld ontstaat van de situatie en de hulp die het kind nodig heeft.
Doel van de schoolobservatie: de schoolobservatie heeft als doel om te begrijpen hoe het kind zich gedraagt in de klas en in interactie met andere kinderen en leerkrachten. Door het gedrag van het kind in deze natuurlijke omgeving te observeren, kunnen we beter inschatten welke factoren invloed hebben op het welzijn en de ontwikkeling van het kind. Dit kan helpen om eventuele achterliggende problemen, zoals leer- of gedragsproblemen, sociale moeilijkheden of emotionele klachten, te identificeren.
Hoe gaat een schoolobservatie in zijn werk?
De schoolobservatie wordt uitgevoerd door één van onze behandelaren. Deze observeert het kind gedurende een aantal schooluren, meestal in de klas, maar soms ook tijdens pauzes of andere schoolactiviteiten. De behandelaar kijkt naar verschillende aspecten, zoals:
Het gedrag van het kind ten opzichte van de leerkracht en klasgenoten
Hoe het kind zich in verschillende situaties gedraagt (bijvoorbeeld tijdens groepswerk, zelfstandige taken of in de pauze)
De mate van concentratie en betrokkenheid bij schoolwerk
Sociale interacties en communicatie met anderen
Wat kunt u verwachten?
De bevindingen van de observatie worden opgenomen in het onderzoeksrapport, waarin de bevindingen worden gekoppeld aan andere gegevens zoals de ontwikkelingsanamnese en ingevulde vragenlijsten. In het onderzoeksrapport wordt een integraal beeld gevormd die leidend zal zijn voor het verdere traject.
Betrokkenen bij de schoolobservatie: ouders, leerkrachten en andere betrokkenen kunnen voorafgaand aan de observatie met de behandelaar in gesprek gaan om belangrijke informatie over het kind en de situatie te delen. Na de observatie kunnen er verdere gesprekken plaatsvinden om de resultaten te bespreken en samen te werken aan een plan van aanpak.
De schoolobservatie is dus een belangrijke stap om te zorgen dat het kind de juiste ondersteuning krijgt en dat er een passend plan van begeleiding kan worden opgesteld.